Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza – jak je uzyskać?

Spis treści
Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza - jak je uzyskać?

O mnie

adwokat Iwo Klisz

Jestem adwokatem, wspólnikiem zarządzającym w Kancelarii Klisz i Wspólnicy oraz liderem zespołu prawników specjalizujących się w sprawach spadkowych. Do tej pory razem z moim zespołem pomogłem setkom osób w sprawach spadkowych. Wspierałem je przy dopełnianiu formalności związanych z nabyciem spadku. Pomagałem uzyskać prawa do należnego im majątku spadkowego zarówno na salach sądowych jak i przy stole negocjacyjnym.

Poznajmy się na You Tubie

Najnowsze wpisy

Po śmierci spadkodawcy sprawy spadkowe można załatwić u notariusza. Warto wiedzieć, jak uzyskać stwierdzenie nabycia spadku u notariusza i jakie dokumenty zgromadzić. Nie zawsze też prawne potwierdzenie nabycia spadku przez notariusza będzie możliwe.

Jakie są korzyści z uzyskania stwierdzenia nabycia spadku u notariusza?

Przede wszystkim poświadczenie dziedziczenia u notariusza jest szybszą procedurą w porównaniu z postępowaniem sądowym. Wystarczy umówić spotkanie w kancelarii notarialnej i na tym też spotkaniu notariusz (mając wszystkie niezbędne dokumenty) sporządzi akt poświadczenia dziedziczenia. Akt ten wywołuje skutek od razu. Postępowanie spadkowe w sądzie zawsze będzie trwało dłużej, zaś po wydaniu przez sąd postanowienia o stwierdzeniu nabyciu spadku musimy poczekać na jego uprawomocnienie.

Jak przebiega procedura uzyskania stwierdzenia nabycia spadku u notariusza?

Jeżeli spadkobiorcy chcą stwierdzić prawa do spadku u notariusza, muszą wszyscy stawić się w kancelarii notarialnej. Nie zawsze jest to możliwe.  Zdarza się, że w rodzinie istnieje konflikt i nie ma możliwości umówienia wspólnej wizyty u notariusza. Alternatywą jest wówczas postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku. Oba dokumenty czy uzyskany w sądzie, czy też u notariusza mają taką samą moc.

Przejdźmy jednak do scenariusza, kiedy wszyscy spadkobiorcy chcą dokonać formalności u notariusza. Wówczas notariusz sporządzi protokół dziedziczenia oraz akt poświadczenia dziedziczenia. Te dokumenty potwierdzają  przejście praw do spadku na określone osoby. Procedura stwierdzenia nabycia spadku przez notariusza jest zatem dosyć prosta i przede wszystkim ogranicza się do jednej wizyty w kancelarii notarialnej.

Ważne! Po sporządzeniu aktu poświadczeniu dziedziczenia nabycia spadku należy zgłosić do Urzędu Skarbowego.

Czy notariusz może odmówić stwierdzenia nabycia spadku?

Notariusz może odmówić sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia. Dzieje się tak na przykład w poniższych sytuacjach.

  • Nie stawili się wszyscy spadkobiercy – notariusz odmówi podjęcia czynności jeżeli w toku sporządzania protokołu dziedziczenia ujawnią się okoliczności wskazujące, że przy jego sporządzeniu pojawiła się nieobecność na sprawie o stwierdzenie nabycia spadku osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi lub testamentowi, lub też osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne.
  • jeżeli spadkodawca zmarł przed dniem 01 lipca 1984 roku – wówczas konieczne jest przeprowadzenie postępowania sądowego. 
  • Notariusz nie może również sporządzić aktu poświadczenia dziedziczenia na podstawie testamentu ustnego.
  • Istnieje już akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym.
  • W sprawie brak jest jurysdykcji krajowej. 

Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania stwierdzenia nabycia spadku u notariusza?

Udając się do kancelarii notarialnej w celu uzyskania stwierdzenia nabycia spadku, należy pamiętać o zabraniu ze sobą dokumentów. Notarialne potwierdzenie nabycia spadku nie wymaga zgromadzenia wielu dokumentów. Wśród potrzebnych dokumentów powinny być:

  • odpis aktu zgonu spadkodawcy,
  • odpisy aktów stanu cywilnego spadkobierców (odpis aktu urodzenia, a w przypadku gdy doszło do zmiany nazwiska spadkobiercy – odpis aktu małżeństwa),
  • testament spadkodawcy (jeśli został sporządzony),
  • dokument tożsamości każdego ze spadkobierców.

 

Każdorazowo notariusz przed wizytą powinien poinformować Cię o niezbędnych dokumentach. W niektórych przypadkach może być potrzeba zgromadzenia dodatkowych dokumentów. 

Sprawdź również: Stwierdzenie nabycia spadku w sądzie – jak wygląda?

Czy stwierdzenie nabycia spadku u notariusza jest równoznaczne z wpisem do rejestru gruntów?

Stwierdzenie nabycia spadku nie jest równoznaczne z wpisem do rejestru gruntów. Akt poświadczenia dziedziczenia określa tylko w jakiej części (w jakim ułamku) poszczególne osoby zostają powołane do spadku. Dział spadku, czyli określenie komu przypadnie jaki składnik majątku spadkowego to druga kwestia. Podziału spadku można dokonać w postępowaniu sądowym, ramach zwykłej pisemnej umowy lub zawartej u notariusza. W przypadku gdy do majątku spadkowego wchodzi nieruchomość, nie ma możliwości sporządzenia zwykłej umowy, a konieczny jest akt notarialny lub sprawa sądowa o dział spadku.

Sprawdź również:

Picture of adwokat Iwo Klisz

adwokat Iwo Klisz

absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego, prawnik specjalizujący się w prawie spadkowym, adwokat będący członkiem Izby Adwokackiej we Wrocławiu, jako doktorant na Uniwersytecie Wrocławskim prowadził zajęcia ze studentami z zakresu prawa spadkowego i cywilnego.

Moje eksperckie komentarze w największych portalach medialnych i prawniczych:

Umów się ze mną na konsultację prawną

Administratorem Twoich danych osobowych jest Iwo Klisz Kancelaria Adwokacka. Więcej informacji o danych osobowych znajdziesz na stronie: https://adwokat-wroclaw.biz.pl/polityka-prywatnosci/