Otrzymanie spadku lub darowizny wiąże się z powstaniem obowiązku podstawowego. Jeśli otrzymujesz określone składniki od najbliższych krewnych, możesz skorzystać ze zwolnienia z podatku. W tym celu trzeba złożyć formularz SD-Z2. Dowiedz się, jak działa podatek od spadków i darowizn oraz kiedy możesz uzyskać zwolnienie.
Formalności podatkowe przy nabyciu spadku – zgłoszenie w urzędzie skarbowym
Podatek od spadków i darowizn to obciążenie, któremu podlega otrzymanie majątku m.in. poprzez spadek, zapis zwykły, zapis windykacyjny, polecenie testamentowe, zachowek, darowiznę, nieodpłatną rentę czy dyspozycję bankową wkładem na wypadek śmierci.
Obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn powstaje w razie przekroczenia kwoty wolnej od podatku. Jeśli zainteresowany otrzymuje od tej samej osoby kilka przysporzeń w ciągu pięciu lat, ich wartość trzeba zsumować.
Jeżeli okaże się, że łączna wartość przekracza kwotę wolną od podatku, trzeba powiadomić o tym fakcie naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Zgłoszenia dokonuje się co do zasady na formularzu SD-3 w ciągu miesiąca od nabycia.
Podatek od spadku – zwolnienie dla najbliższej rodziny
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku osób, które są najbliższymi krewnymi spadkodawcy albo darczyńcy. Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn przy spełnieniu określonych warunków zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę.
Jesteś jedną z tych osób i chcesz skorzystać ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn? W tym celu musisz złożyć do urzędu skarbowego formularz SD-Z2. Zrobisz to przez internet za pośrednictwem Portalu Podatkowego (potrzebujesz wtedy danych autoryzujących lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego), pocztą albo w urzędzie.
Termin na zgłoszenie nabycia spadku w urzędzie
Na dokonanie zgłoszenia masz określony czas. To tylko 6 miesięcy od chwili, w której powstał obowiązek podatkowy. Moment różni się w zależności od sposobu, w jaki dostajesz majątek.
Jak wygląda początek biegu terminu na zgłoszenie do urzędu skarbowego?
- W przypadku dziedziczenia 6 miesięcy liczy się od dnia, w którym uprawomocniło się orzeczenie sądu, został zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia albo zostało wydane europejskie poświadczenie spadkowe.
- W zachowku początek biegu terminu ma miejsce w dniu, w którym zostało zaspokojone roszczenie albo jego część (dzień wypłaty zachowku).
- W zakresie darowizny sześciomiesięczny termin zaczyna swój bieg od dnia, w którym doszło do spełnienia świadczenia (np. co do pieniędzy od momentu ich wypłaty).
Czasami zdarza się, że zyskasz wiedzę na temat nabycia rzeczy lub praw majątkowych po terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia jego biegu. W takiej sytuacji masz pół roku na złożenie zeznania od czasu dowiedzenia się o przysporzeniu.
Skutek niezgłoszenia informacji o nabytym spadku
Co do zasady z obowiązku zgłoszenia nabycia są zwolnione tylko osoby, które zawarły umowę darowizny albo nieodpłatnego zniesienia współwłasności u notariusza lub otrzymały majątek, którego wartość mieści się w limicie 36 120 zł (wszystkie przysporzenia otrzymane od tej samej osoby w ciągu 5 lat z darowizn i spadku).
W innym przypadku nie dopełniając obowiązku zgłoszenia, ryzykujesz nie tylko utratę zwolnienia od podatku, lecz także wysoką karę. Jeśli do ujawnienia przysporzenia dojdzie dopiero w toku kontroli urzędu skarbowego, zapłacisz podatek karny w wysokości 20 procent otrzymanego majątku.
W jakim urzędzie skarbowym należy złożyć pismo?
Podatnik podczas dokonywania zgłoszenia spadku musi wybrać odpowiedni urząd skarbowy. Zasady ustalania właściwości różnią się w zależności od podstawy uzyskania majątku.
W przypadku spadku, zapisu, zachowku i polecenia testamentowego to miejsce położenia nieruchomości, o ile przynajmniej jedno z otrzymanych praw to:
- własność nieruchomości;
- użytkowanie wieczyste;
- spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania;
- spółdzielcze prawo do pomieszczenia użytkowego;
- prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej;
- prawo do wkładu mieszkaniowego w spółdzielni mieszkaniowej;
- prawo do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości lub służebność.
W pozostałych przypadkach to ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy bądź ewentualnie miejsce jego ostatniego pobytu.
Otrzymałeś majątek w drodze m.in. darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, ustanowienia użytkowania czy służebności? Jeśli w zakres otrzymanych praw nie wchodzą te wymienione powyżej – właściwy będzie urząd skarbowy według Twojego miejsca zamieszkania z dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Pamiętaj, że dla każdego otrzymanego majątku należy złożyć do urzędu osobny formularz.