Jeśli chcesz rozporządzić majątkiem na wypadek śmierci w pełni zgodnie ze swoją wolą, możesz sporządzić testament. Dokument trzeba odpowiednio przechowywać. Notarialny Rejestr Testamentów pozwala zarejestrować testament, tak aby można go było bez trudu odnaleźć po śmierci testatora. Sprawdź, jak to zrobić.
Jak można sporządzić testament?
Testament można sporządzić zarówno w formie notarialnej, jak i własnoręcznie, w zaciszu własnego domu.
Pomoc notariusza jest przeznaczona dla osób, które nie czują się pewnie w kwestiach spadkowych i chcą upewnić się, że doświadczona osoba zadba o ważność rozrządzenia. Aktu notarialnego wymaga się też np. w sytuacji, gdy chcesz umieścić w testamencie zapis windykacyjny. Sporządzenie ostatniej woli u notariusza jest płatne.
Testament własnoręczny nie wymaga pomocy specjalisty. Możesz spisać go za darmo i bez wychodzenia z domu. W tym przypadku upewnij się jednak, czy zachowane są wymogi formalne, od których zależy ważność testamentu. To m.in. umieszczenie daty, spisanie ostatniej woli w całości w piśmie ręcznym i własnoręczny podpis.
Co to jest Notarialny Rejestr Testamentów (NORT)?
NORT – czyli Notarialny Rejestr Testamentów – jest prowadzony przez Krajową Radę Notarialną. Ma na celu zmniejszenie ryzyka zgubienia, nieujawnienia czy ujawnienia z opóźnieniem. Dzięki rejestracji spadkobierca jest w stanie łatwo ujawnić ostatnią wolę zmarłego. Na tej podstawie można ustalić, kto powinien dziedziczyć w danej sprawie.
W NORT zarejestrujesz zarówno testament notarialny, jak i testament własnoręczny, o ile przechowuje go kancelaria notarialna.
Jak zarejestrować testament?
Wpis do NORT jest dobrowolny, a ujawnienie testamentu w rejestrze notarialnym wymaga wniosku testatora. Można go złożyć przy okazji spisywania ostatniej woli przez spadkodawcę w kancelarii. W takiej sytuacji umieszcza się go w testamencie.
Wniosek może być również zawarty w protokole przyjęcia na przechowanie testamentu własnoręcznego oraz w oddzielnym protokole, o ile rejestruje się ostatnią wolę sporządzoną w formie notarialnej albo testament własnoręczny przechowywany przez notariusza, który ma go zarejestrować.
Rejestr testamentów – jak sprawdzić?
Po zarejestrowaniu testamentu w notarialnym rejestrze wpis pozostaje niejawny dla osób trzecich, w tym np. bliskich testatora. Notariusz może zweryfikować zawartość NORT dopiero po przedstawieniu dokumentu, na podstawie którego uda się wykazać, że testator nie żyje. W ten sposób sprawdzi, czy istnieją testamenty pozostawione przez spadkodawcę.
Wniosek o informacje z rejestru NORT powinien być sporządzony na piśmie. W jego treści należy zawrzeć dane, które będą wystarczające do identyfikacji testatora.
Notarialny Rejestr Testamentów – opłaty
Sama rejestracja testamentu w oficjalnym rejestrze nie wiąże się z opłatą. Dodatkowe koszty generuje m.in. sporządzenie protokołu z czynności związanych z poszukiwaniem testamentu. Maksymalna stawka wynosi w tym przypadku 200 złotych.
Czy warto zarejestrować testament w NORT?
Mimo że zarejestrowanie testamentu wiąże się z określonymi formalnościami i kosztami, a wpis do NORT nie jest obowiązkowy, to warto go rozważyć.
Wszystko dlatego, że niesie korzyści zarówno dla testatora, jak i spadkobierców. Dzięki dokonaniu wpisu można uzyskać informacje dotyczące własnych testamentów. Jeśli spisałeś ostatnią wolę jakiś czas temu i nie pamiętasz, gdzie znajduje się jego kopia, wpis w NORT zapewnia dostęp do najważniejszych informacji na jego temat.
Po śmierci spadkodawcy z wpisu do rejestru skorzystają przede wszystkim spadkobiercy. Łatwiej będzie ujawnić ostatnią wolę, a dodatkowo istnieje mniejsze ryzyko, że Twoje rozporządzenia nie zostaną zrealizowane.
Jeśli testament nie został zarejestrowany, bliscy go nie odnajdą, a zmarły nie poinformował ich o spisaniu ostatniej woli, to rodzina nie będzie wiedziała, że testament istnieje. Z tego powodu może dojść do dziedziczenia na ogólnych zasadach prawa spadkowego, które doprowadzą do innego podziału, niż zakładał zmarły.